contact@mahrad-studio.ir

روانشناسی رنگ در تبلیغات

در تبلیغات و برندینگ، چگونه از روانشناسی رنگ استفاده کنیم؟

رنگ قرمز می‌تواند به شما احساس گرسنگی بدهد، اما رنگ آبی باعث آرامش شما می‌شود و رنگ زرد هم می‌تواند انرژی‌بخش باشد. در تبلیغات و برندینگ، شما می‌توانید با استفاده از اصول روانشناسی رنگ، تا ۸۵ درصد برروی تصمیم به خرید مشتریان اثر بگذارید.

مدت‌هاست که روانشناسی رنگ مبدل به ابزاری قدرتمند برای بازاریابی شده است. به عنوان مثال، فروشندگان برای تحریک احساساتی که مشتری را ترغیب به خرید کند، از رنگ‌های مختلفی بهره می‌برند. همچنین طرح رنگی‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند برای برندینگ شخصی شما هم بسیار اثرگذار باشد. در واقع شما باید تصمیم بگیرید که برند شما چه احساسی را می‌تواند در مخاطبان برانگیزد. آیا باعث اعتماد آن‌ها می‌شود یا نسبت به برند شما حس آرامش پیدا می‌کنند؟ برای تصمیم بهتر در این مورد، شناخت روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک شایانی کند. 

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ پژوهشی است که تاثیر رنگ بر رفتار و احساسات انسانی را بررسی می‌کند. رنگ‌ها و طیف‌های مختلف تداعی‌های متمایزی ایجاد می‌کنند که بر تصمیمات و خلقیات افراد اثرگذار است. روانشناسی رنگ بسته به اولویت‌ها و فرهنگ هر شخص، می‌تواند متفاوت باشد. رنگ در بازاریابی می‌تواند تعیین‌کننده نحوه درک خریدار از برندها و محصولات مختلف باشد، به همین دلیل انتخاب تُن‌های رنگی که هم‌راستا با اهداف کسب‌وکار و مخاطبان هدف باشند اهمیت زیادی دارد.  

کارآفرین‌ها از روانشناسی رنگ چگونه بهره می‌برند؟

اولین برداشتی که مصرف‌کننده از محصول یا برند شما دارد براساس رنگی است که انتخاب کرده‌اید. فرد مصرف‌کننده براساس احساسی که نسبت به آن رنگ خاص دارد محصول یا برند شما را قضاوت می‌کند. روانشناسی رنگ نقش مهمی در نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان و ارزیابی برندها ایفا می‌کند:

تا ۹۰ درصد از برداشت اولیه فرد به رنگ مربوط می‌شود.

رنگ می‌تواند آگاهی و شناخت از برند را تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

۹۳ درصد از مصرف‌کنندگان تصمیمات خرید خود را صرفا براساس تصاویر می‌گیرند.

آنالیز رنگ‌ها

رنگ آبی - روانشناسی رنگ در تبلیغات

آبی

آبی رنگی است که در سطح جهان محبوب است و مطابق آمار، ۵۷ درصد از مردان و ۳۵ درصد از زنان، آبی را رنگ مورد علاقه خود معرفی کرده‌اند. برندها نیز همین احساس را نسبت به رنگ آبی دارند و به همین جهت، آبی محبوب‌ترین رنگ در لوگوی برندهاست و ۳۳ درصد از برندهای برتر، این رنگ را در لوگوی خود به کار برده‌اند.

آبی حس امنیت، قدرت، خرد و اعتماد را القا می‌کند. رسانه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر غالبا آبی را انتخاب می‌کنند تا به‌عنوان کسب‌وکاری که حجم بالایی از داده‌های کاربران را ذخیره می‌کنند خود را قابل اطمینان نشان دهند.

از سوی دیگر آبی معانی منفی هم می‌تواند داشته باشد. غذاهای آبی‌رنگ در طبیعت بسیار کمیابند به همین دلیل این رنگ می‌تواند اشتهای ما را سرکوب کند. همچنین می‌تواند احساس سردی و دوستانه نبودن را به ما منتقل کند.

انجمن بلو کراس بلو شیلد (Blue Cross Blue Shield Association) از رنگ آبی هم در نام و هم در برند خود استفاده می‌کند. آن‌ها باید به‌عنوان یک شرکت بیمه سلامت بین جمع‌آوری داده‌های شخصی و ارائه خدمات باکیفیت توازن برقرار کنند. طرح رنگی شرکت انی پیام را به مشتریان می‌دهد که می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم به این شرکت اعتماد و تکیه کنند.

رنگ ارغوانی - روانشناسی رنگ در تبلیغات

ارغوانی

رنگ بنفش در روانشناسی رنگ نماد سلطنت و برتری است. در امپراتوری روم، مقامات عالی رتبه، رنگ ارغوانی شاهی می‌پوشیدند که در آن زمان از طلا ارزش بیشتری داشت. حتی ملکه الیزابت اول پوشیدن لباس ارغوانی را جز برای افراد خانواده سلطنتی ممنوع کرده بود.

به دلیل این تداعی‌های باستانی، ارغوانی حسی از خردمندی، ثروت و کمال ایجاد می‌کند. برندها می‌توانند از این رنگ برای نشان دادن یک خدمت، محصول یا تجربه برتر استفاده کنند. اما ارغوانی می‌تواند نشانگر زوال، دمدمی مزاجی و افراط هم باشد. بنابراین هنگام استفاده از این رنگ مراقب باشید که تعادل رعایت شود.

از آنجایی‌که ارغوانی بیشتر تداعی‌گر زنانگی است، هالمارک (Hallmark) با استفاده از این رنگ نشان می‌دهد که عمده مخاطب هدفش، زنان هستند. این کانال تلویزیونی همچنین از این رنگ برای انتقال پیشنهاد خاص خود از فیلم‌ها بهره می‌برد. برندهای کمی هستند که از ارغوانی استفاده می‌کنند، به همین دلیل این رنگ می‌تواند سبب تمایز این برندها شود.

رنگ نارنجی - روانشناسی رنگ در تبلیغات

نارنجی

این رنگ روشن، حس اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت را منتقل می‌کند. به دلیل ماهیت سرگرم‌کننده‌اش، برای برندهای غیرشرکتی مناسب است. نارنجی از آنجایی‌که تداعی‌کننده نور خورشید است، حس گرمی در ما ایجاد می‌کند.

اما همه معانی این رنگ حس خوشایندی ندارند. نارنجی می‌تواند حس ناامیدی، محرومیت و تنبلی هم القا کند و یا نادانی و عدم بلوغ را به مخاطب منتقل کند. در واقع ۲۹ درصد از مردم رنگ نارنجی را در پایین‌ترین رتبه رنگ‌های مورد علاقه خود قرار داده‌اند.

یکی از مطرح‌ترین لوگوهای نارنجی‌رنگ، لوگوی نیکلودئون، شبکه تلویزیونی آمریکایی است. از آنجا که نارنجی حس خلاقیت و عدم بلوغ را می‌رساند، با برنامه‌های عجیب و غریب و برندینگ عجیب و غریب آن‌ها مطابقت دارد. فقط از شرکتی که رنگ نارنجی را مبنای زیبایی‌شناسی برندش قرار می‌دهد برمی‌آید که برنامه‌هایی مانند باب اسفنجی شلوار مکعبی را پخش کند.

رنگ قرمز - روانشناسی رنگ در تبلیغات

قرمز                                                                       

این رنگ قدرتمند می‌تواند هیجان، انرژی، قدرت، بی‌باکی و اشتیاق را در ذهن متبادر کند. مثلا در فروش، از دکمه‌های فراخوان قرمزرنگ برای توانمندسازی خریداران استفاده می‌کنند، زیرا حس فوریت را القا می‌کند. قرمز از دیدگاه روانشناسی رنگ همچنین می‌تواند تأثیر فیزیکی هم داشته باشد چرا که باعث ایجاد حس گرسنگی در مردم می‌شود.

با این حال، رنگ قرمز در ایجاد احساسات منفی هم می‌تواند قدرتمند باشد. این رنگ نشان‌دهنده خشم، هشدار، خطر، مخالفت، پرخاشگری و درد است. چراغ‌های قرمز در خیابان به رانندگان هشدار می‌دهند که پشت چراغ توقف کنند. انیمیشن «درون و بیرون» دیزنی حتی خشم را به‌عنوان یک موجود قرمز آتشین نشان می‌دهد. در برندینگ، کارکرد رنگ قرمز برای زمانی است که در زمینه مناسب قرار گیرد.

به عنوان مثال، کوکاکولا دهه‌هاست که این رنگ را به‌عنوان امضای خود انتخاب کرده است. رنگ قرمز این برند خریداران را به مصرف نوشیدنی‌های این برند ترغیب می‌کند و این با برندینگ هیجان‌انگیز شرکت تناسب دارد.

رنگ سبز - روانشناسی رنگ در تبلیغات

سبز

بدون هیچ اغراقی، رنگ سبز نمایانگر زندگی است. سبز یادآور چمن، درختان و بوته‌هاست و احساس آرامش و سلامتی و تازگی و شکوفایی را در ما به ارمغان می‌آورد. اما در کنار این معانی مثبت، رنگ سبز می‌تواند توام با حس رکود و ملالت هم باشد.

فروشگاه Whole Foods به دلیل شهرتش در محصولات تازه و باکیفیت، از رنگ سبز استفاده می‌کند. این برند خود را به‌عنوان «سالم‌ترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا» معرفی می‌کند، بنابراین استفاده از رنگی مرتبط با سلامتی و رشد با ادعای آن‌ها مطابقت دارد.

رنگ زرد - روانشناسی رنگ در تبلیغات

زرد

زرد هم مثل رنگ نارنجی، جوانی و خوشحالی را نمایش می‌دهد. رنگ زرد را در شکلک صورت خندان، گل‌های آفتابگردان و اردک‌های پلاستیکی شاهد هستیم. برندها از رنگ زرد استفاده می‌کنند تا خوشبینی، خلاقیت، برونگرایی و گرمی را القا کنند.

با این حال، استفاده از رنگ زرد از لحاظ روانشناسی رنگ در برندینگ می‌تواند احساس ترس، بی‌منطقی و اضطراب را نیز تقویت کند. نوار پلیس، چراغ راهنمایی و علائم خیابانی همگی دارای رنگ زرد هستند. به عبارت دیگر، قبل از استفاده از این رنگ، لازم است این هشدارها را مد نظر قرار دهید.

قوس‌های طلایی مک‌دونالد به خوبی از تداعی مثبت رنگ زرد بهره برده‌اند. این رنگ زرد که با رنگ اشتهاآور قرمز گره خورده، تداعی‌گر حس جوانی و شادی برای این فست‌فود زنجیره‌ای است.

رنگ سیاه - روانشناسی رنگ در تبلیغات

سیاه

شما می‌توانید رنگ سیاه را در وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها و لوگوها مشاهده کنید. استفاده از سیاه می‌تواند برند را پیچیده، قدرتمند و جذاب جلوه دهد. بسیاری از شرکت‌های لوکس (مانند شنل) از رنگ سیاه برای زیبا و شیک نشان دادن لوگوی خود استفاده می‌کنند. می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد شرکت‌های فناوری پیشرفته از رنگ سیاه در لوگوی خود استفاده می‌کنند.

با این حال سیاه می‌تواند نشانگر ظلم و سردی هم باشد. مردم حتی رنگ سیاه را نشانه‌ای از شر تلقی می‌کنند: نظیر این مورد را می‌توانید در طراحی شخصیت اسکار در کارتون شیرشاه بیابید.

اگرچه رنگ سیاه در صنعت مد معجزه می‌کند، اما در همه موارد، این رنگ نمی‎‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. مثلا به سختی می‌توان ردی از رنگ سیاه در صنعت سلامت مشاهده کرد زیرا تداعی‌کننده مرگ و سوگواری است.

نایک از تبلیغات سیاه و سفید و لوگوی swoosh خود برای تقویت برندینگ قدرت‌محور خود بهره می‌برد. این شرکت با استفاده از رنگ سیاه، پیام خود را حول توانمندسازی ورزشکاران و کمک به مشتریان برای تبدیل شدن به ورزشکارانی قوی‌تر بنا کرده است.

رنگ سفید - روانشناسی رنگ در تبلیغات

سفید

اگر در کسب‌و کارتان به‌دنبال فضایی ساده و بی‌آلایش هستید، رنگ سفید می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. در کنار رنگ سیاه، سفید هم حسی از مدرنیته را القا می‌کند و می‌تواند در ایجاد ظاهری پاک و خالص به شما کمک کند.

از طرف دیگر، رنگ سفید می‌تواند حس استریل بودن مثل یک بیمارستان را القا کند. بدون رنگ، ممکن است برند شما ساده، کسل‌کننده و خالی به نظر برسد. اما همچون بیشتر رنگ‌ها، بستگی به زمینه دارد. برخی از نوآورترین برندهای جهان، از جمله اپل و تسلا، لوگوهای سفید دارند.

رنگ مشکی برای نایک همان تاثیری را دارد که رنگ سفید برای آدیداس دارد. برخلاف نایک، مشتریان هدف آدیداس کمتر با ورزش سروکار دارند. آنها مرتبا با افراد غیر ورزشکار، نظیر نوازندگان و هنرمندان همکاری می‌کنند. بنابراین، رنگ سفید به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از جذابیت جهانی و ساده‌ای داشته باشند.

رنگ صورتی - روانشناسی رنگ در تبلیغات

صورتی

محبوب‌ترین رنگ برای نمایش زنانگی، صورتی است که می‌تواند برای هر برندی که درپی ایجاد حسی از جوانی، خیال‌پردازی و عجیب‌بودن است مناسب باشد. مثلا T-Mobile از رنگ سرخابی‌اش برای کمک به متمایزشدن در میان رقبایش بهره برده است.

با این حال، صورتی حس کودکانه یا سرکشی را نیز القا می‌کند. معمولا پس از نمایش اولیه این رنگ، جلوه آن کاهش می‌یابد و خریداران به آن عادت می‌کنند. اگر مدتی را در فروشگاه ویکتوریا سیکرت بگذرانید، ممکن است پس از مدتی دیوارهای صورتی‌اش باعث ایجاد حالت تهوع در شما شوند.

برای شرکت‌هایی مانند باربی، صورتی می‌تواند ترکیب کاملی از زنانگی و جوانی باشد. لوگوی صورتی این شرکت کمک می‌کند تا محصولاتش در بین مخاطبان جوان بازار داشته باشد.

https://blog.hubspot.com/the-hustle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *